fredag 8 november 2013

Rubinen i dimman

Rubinen i dimman av Philip Pullman
Serie: The Sally Lockhart mysteries #1
Antal sidor: 238
Omläsning
Originaltitel: The Ruby in the Smoke
Översättare: Sven Christer Swanh
Första meningen:
En kall och blyg eftermiddag tidigt i oktober år 1872 var det en hästdroska som höll utanför skeppsmäklarfirman Lockhart och Selbys kontorslokaler i Cheapside.

London, 1872. Sally Lockhart är 16 år och föräldralös. Efter att hennes far avlidit ute till havs så är hon ensam utan en vän i världen, och det verkar som om något inte riktigt var som det skulle angående kapten Lockharts död. Efter att ha fått ett mystiskt brev som nämner "De sju välsignelserna" så börjar hon diskret att göra undersökningar, och när en man faller död ned framför mitt framför ögonen på henne så har hennes nyfikenhet slagit rot.

Samtidigt så anländer den opiumberoende sjömannen Matthew Bedwell till London, fast besluten om att nå Sally. Han tar in på Mrs Hollands pensionat, men det var kanske inte det visaste beslutet han gjort i sitt liv.

Tillsammans med sina nyfunna vänner, en ung springpojke, en bohemisk fotograf och hans syster, så börjar Sally att rota i Londons undre värld angående opiumsmuggling, mord och en rubin lika beroendeframkallande som vilken drog som helst. Men vem är Mrs Holland? Var finns rubinen? Och vad är de sju välsignelserna för något?
_______________________________________________________________

Det var ett tag sedan jag läste den här lilla boken av Philip Pullman, men eftersom jag tänker försöka få tag på de två sista böckerna till jul så tänkte jag att jag skulle börja med att läsa de två böckerna som jag redan har i min ägo (trots att Skuggan från Norr troligen kommer att smärta mig djupt att läsa om). Och, eftersom jag har läst den här några gånger förut så kan ni nog lista ut att jag gillar den. Det är inte världens bästa bok, serien är inte lika bra som Den mörka materian, som jag verkligen älskar, underbar trilogi! Men den är fortfarande bra. För er som inte läst den så är det en slags lite udda blandning av Wilkie Collins, Arthur Conan Doyle och Charles Dikens, fast för tonåringar, sort of. Och eftersom jag verkligen gillar alla av de tre nämnda författarna så är det klart att jag gillar den här.

      Tempot är väldigt bra, det händer alltid något och den fångar genast ens uppmärksamhet. Språket är precis så målande och beskrivande som det behöver vara i den här sortens deckare för åldersgruppen som den är skriven till. Jag märker ofta att den är skriven för lite yngre barn eller för vuxna eller tonåringar som inte läser SÅ mycket, men personligen så lyckas den här alltid att underhålla mig. Det är en intressant handling, den är välskriven och har några hyfsade karaktärer. Ibland känns det dock som om detaljer läggs till för att handlingen plötsligt behöver det (t.ex. att Fred var en mästerklättrare när han helt plötsligt behövde ta sig upp för en vägg eller något). Jag tycker att boken kunde varit längre, handlingen är tillräckligt komplicerad och skulle definitivt räcka till, men då skulle den kanske förlora lite av tempot. Min favorit del av boken är kanske det lilla korta stycken om hur Mrs Holland fick reda på att hennes kompanjon var död, Amazing!

      Karaktärerna är kanske lite underutvecklade i första boken, då de inte får så mycket saker att säga , de mer gör saker. Jag gillar Sally (spelas av Billie Piper (Doctor Who) i filmatiseringen), hon kanske är en liten smula irriterande ibland, men hon känns sympatisk och snäll. Men jag tycker att hon borde gjort lite mer saker själv, och inte låtit de andra bossa henne runt så mycket. Jag gillade dock verkligen hur hon löste allting i slutet. Frederik (J J Feild) och Rosa (Hayley Atwell) Garland är två väldigt färgstarka karaktärer, och trots att de inte är med så mycket så fattar man genast tycke för dem. Jim är charmig och färgstark, men jag har för mig att han får en större roll i nästa bok. Han spelades förresten av Matt Smith, som gjorde sin tv debut i den här filmatiseringen (han gick sedan vidare till att spela the Doctor i Doctor Who, han ska sorgligt nog lämna rollen vid jul). Hon som spelade den lilla tjejen Adelaide gjorde verkligen ett bra jobb, hon var väldigt duktig för att vara så liten. Mrs Holland är en väldigt kul skurk, jag vet inte varför men hon är verkligen minnesvärd, hon skrämde slag på mig när jag var liten.

Jag vet inte vad jag ska säga mer, det är en actionfylld, smart uttänkt liten bok som man definitivt borde läsa, det fängslar än verkligen. Jag har läst den några gånger förut och kommer troligen att läsa den igen. Den sorgliga delen är att om jag ska läsa de böcker jag har innan jag skaffar de två andra böckerna (the Tiger in the Well och The Tin Princess), vilket jag verkligen vill, så måste jag nu läsa Skuggan från Norr. Om den är hälften så deprimerande som jag minns så kommer jag att vara deprimerad i minst en månad...Men, som sagt var, boken rekommenderas. Filmatiseringarna av de två första böckerna är ganska trogna, den ända egentliga skillnaden är att jag har för mig att Jim ska vara typ 13 eller något i första boken, vilket Matt Smith verkligen inte var när de filmades in! Men det är ett förståligt val om de tänkte göra de andra böckerna också, då han är vuxen i resten. (Han var ju i alla fall i nästan rätt ålder i skuggan från norr...).


Lite spoiler i den här kommentaren...
  • Jag hoppas verkligen att Jim hittar Adelaide i någon av de två sista böckerna, jag vill verkligen se hur det gick för henne! Jag är ganska säker på att hon är med i sista boken, så det är något att se fram emot.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar