tisdag 27 augusti 2013

Game of Thrones part 1


photo edited for free at www.pizap.com
 

     Men, jag tänker nu påbörja ett inlägg, som troligen kommer att bli ganska långt. Jag kommer kanske dela in det i olika delar, vi får se. Ämnet som jag kommer att ta upp nu kan man nämligen skriva hur länge som helst om, A Song of Ice and Fire, mer känd som A Game of Thrones, är nämligen det mest omfattade fantasy verket sedan Sagan om Ringen. Hittills har det kommit ut 5 böcker i serien, men jag tror att det ska bli sju stycken. Serien går också som tv-serie, säsong ett, två och tre har visats (första säsongen är baserad på första boken, andra säsongen på tvåan och tredje säsongen på halva trean). Jag har läst alla fem böckerna och sett de tre säsonger som har kommit ut.
       Jag vet inte riktigt i vilken enda jag ska börja, men för att göra saker och ting enkelt så ska jag berätta lite kort om handlingen. Sedan ska jag kanske berätta lite om de olika familjerna och karaktärerna, men, vi får se.

I en värld där somrar kan vara i årtionden och vintrar i hundra år, så blåser oroliga vindar upp. Vintern är på väg, och i norr, bakom den skyddande muren (the Wall) så börjar fasor som människor berättar om i sagor, att vakna till liv. I centrum för historien så står familjen Stark, härskare över norden, en familj lika hård och stark som landet de kommer ifrån. När kungens hand, Jon Arryn, dör under mystiska omständigheter, så reser kung Robert Baratheon till Winterfell för att be sin gamla vän lord Eddard Stark om hjälp. Detta är början på en historia om lords och ladies, förrädare och bedragare, oäktingar, krymplingar, dvärgar, riddare, soldater, lönnmördare och mycket mer. I ett land där vänner blir fiender och fiender blir vänner, och där man inte kan lite på någon. Den handlar om vänskap, kärlek och hat, och den visar både de bästa och de sämsta sidorna hos människor. Den handlar, helt enkelt, om the Game of Thrones, och i det spelet så finns det inget andrapris.
(det där var första boken, familjen Stark tas sedan bort från centrum, eller snarare, det kommer med en hel del andra karaktärer...)

Jag kan faktiskt inte skriva så mycket mer om handlingen utan att avslöja för mycket. Men hela historien handlar om kampen om makten, och om vad människor är beredda att göra för att få sitta på The Iron Throne (som förövrigt är väldigt obekväm). Men historien innehåller så mycket mer, det är också en historia om relationer, och den innehåller massvis med olika underbara karaktärer. Jag ska därför ta att berätta lite om dem. Jag varnar dock att det kommer att komma en del spoilers här, men jag ska försöka att undvika det. För att få in så många viktiga karaktärer som möjligt så kommer jag att berätta om de olika ledande husen/familjerna gruppvis. Jag kommer nog att klämma in några andra karaktärer också. Om rätt ska va rätt så borde jag egentligen börja med att berätta om familjen Stark, men istället så börjar jag med mina personliga favoriter...


House Lannister
"Hear me Roar"
De här är nog faktiskt mina favoriter, trots att jag i den första boken avskydde dem. Familjen Lannister är stolta, arroganta och maktgalna. Det är i alla fall det intrycket som de ger, men de är inte så illa som det låter (de är värre). Familjens överhuvud är Tywin Lannister (den bistra snubben på bilden), han är inte med överdrivet mycket, men han är en viktig karaktär likväl. Så jag ska berätta lite kort om honom. Han är en ganska bister person (årets underdrift), och de flesta är livrädda för honom. Han beskrivs som en väldigt smart ledare och ett strategiskt geni, men han sprider inte direkt någon kärlek omkring sig. Han är beredd att göra vad som helst för att behålla familjens heder och ära. Hans tre barn verkar inte direkt förtjusta i honom, de hatar honom mer eller mindre. Hans bror säger att han inte har lett sedan hans fru dog, och det tycker jag är en ganska sympatisk anledning. Jag antar att han älskar sina barn (eller inte...), men Tyrion får nog dock stå som ett undantag. Han är inte OND, han är bara stolt, lite maktgalen (ganska mycket faktiskt), och inte direkt sympatisk. I tv-serien så är han med lite mer än vad han är i böckerna, och där gillar jag honom faktiskt verkligen! Jag gillar intelligenta karaktärer, helt enkelt. Lite moraliska fel här och där, vad gör det egentligen? I Tv-serien så spelas han av Charles Dance. Tywin Lannister har tre barn, tvillingarna Jaime och Cersei, och Tyrion. Okej, vem ska vi börja med? Vi börjar med den äldsta först, Cersei (hon är typ äldst med, vad, tre minuter?).
 
"Lannister´s don´t act like fools."
 
     Cersei, måste jag erkänna, hör inte till mina favoriter. Hon saknar tålamod, hon är maktgalen och osympatisk. Inte helt osympatisk, men jag gillar henne inte. Jag har förståelse för hennes syn på saker och ting, men det betyder inte att jag håller med. Hon har alla dessa "smarta" planer, men det går alltid åt helvete. Hon är inte direkt korkad, men hon saknar tålamod, och dessutom så har hon inte så mycket makt att hon faktisk kan göra något. Hon är (i början) gift med kungen, Robert Baratheon, men hon älskar honom inte (ärligt talat så hatar hon honom snarare). Den enda personen som hon nog egentligen bryr sig om är sin tvilling, Jaime (som hon förövrigt har en affär med, skumt...). Och jag antar att hon älskar sina barn.
 
"When you play the game of thrones, you win our die."
/Cersei Lannister
 
Okej, lite kort om Jaime.
Som äldsta sonen så borde han vara arvinge till titeln och Casterly Rock, men p.g.a en lång rad händelser som jag inte tänker rabbla upp, så blev han medlem i The Kings Guard, vilket gör att han inte kan ha en titel eller något liknande, han får nämligen inte lov att gifta sig så länge han tillhör kungens livvakt. Lite kort fakta som ni bör veta om: Innan Robert blev kung så var det familjen Targaryen som regerade, och den sista kungen i den familjen var mad king Aerys, som var fullkomligt galen. Hans klassiska ord är: "Burn them, burn them all!" Jaime tillhörde hur som helst the Kings Guard redan på den tiden, han var alltså tvungen att följa med kungen vart han än gick, lyda kungens order, och offra sitt liv för honom om det skulle behövas. Han var väl ca 17 på den tiden, och att behöva se människor brännas levande, och att bränna dem själv, kan inte direkt ha varit nyttiga för hans karaktär. Han tyckte alltså troligen inte om kungen som han var svuren att tjäna...Jaime var inte älskad, alla såg honom som en mördare o.s.v. Och sedan, när Robert och Ned startade ett uppror, och bestämde sig för att ta över tronen, så såg han nog sin chans. Han högg kungen, som han hade svurit att skydda, i ryggen. Och efter det så började alla att kalla honom för Kingslayer, och alla föraktade honom bara ennu mer. Vissa är då aldrig nöjda...Först klagar de på att han lyder kungens order och sedan på att han inte gör det. Så nu började alla att förakta honom ännu mer, trots att han egentligen hade räddad livet på allihopa. Jag gillar faktiskt Jaime, han är visserligen arrogant, inte överdrivet sympatisk, men han är rolig. Han är intelligent, men tillskillnad från resten av familjen så är han inte maktgalen. Han struntar totalt i politik och liknande saker. Men, i de första två böckerna så är det verkligen svårt att gilla honom. För det första så ser man nästan allt från familjen Starks perspektiv, och de tycker alla hjärtligt illa om honom. För det andra så gör han en del väldigt korkade och elaka saker i första boken (t.ex. kasta ned sjuåringar från torn). Jag kan inte förlåta honom för det, men jag kan fortfarande gilla honom som karaktär. I tredje boken så är det betydligt enklare att gilla honom, och man ser faktiskt saker och ting från hans perspektiv. Dessutom så gör han det smartaste som någon gör i hela serien, men jag kan dock inte nämna vad. Han framställs som mer och mer sympatisk för varje bok som går. Han är stilig, rolig och intelligent. För att ha mördat en ganska populär karaktär och förlamat en annan för livet så är han förvånansvärt omtyckt. Jaime hör faktiskt till en av mina favoritkaraktärer i serien (för tillfället), men nu ska jag berätta lite om min absoluta favoritkaraktär...
 
"There are no men like me. Only me."
 
"You are no Knight. You have forsaken every vow you ever took."
"There´s so many vows. They make you swear and swear. Defend the king, obey the king. Protect the innocent, defend the weak. But what if you´re father despises the king? What if the king massakers the innocent? There´s to much. No matter what you do you´re forsaking one vow our another."
/Jaime Lannister
 

Tyrion, Tyrion...Alla älskar Tyrion, så är det bara. Han är den coolaste karaktären som någonsin funnits! Peter Dinklage har, som spelar honom, har till och med vunnit ett pris för rollen. Så, här kommer lite om Tywins yngsta son, the Imp. Tyrion Lannister är en dvärg, han är något av familjens svarta får. Och han är smartast i hela jävla serien...Det är många saker som man kan gilla med Tyrion Lannister, jag tror faktiskt att jag aldrig har träffat någon som INTE gillar honom. Han är det närmaste som man kommer till en "god person" i den här serien. Han bryr sig och han försöker att hjälpa andra när han kan. De saker som gillar bäst med honom är att han alltid, in i det sista, försöker att vända saker till sin fördel. Och han lyckas för det mesta. Han har haft ett hårdare liv än de flesta i hans ställning, föraktad av alla (med undantag av sin storebror) så har han ändå lyckats ganska bra i livet. Han är lärd, intelligent och en bra strateg. Jag kan inte komma på varför man inte skulle gilla honom. Han ger alltid svar på tal och han är definitivt den karaktär som har flest kända citat. Han är med i de flesta av mina favoritscener.  Skumt nog är min favoritscen i femman (A Dance with Dragons) när Tyrion blir slagen i ansiktet. Skumt...
 
"Never forget what you are, for surley the World will not. Make it you´re strenght. Then it can never be you´re weakness. Armor yourself in it, and it will never be used to hurt you."
 
"Oh, did I kill him too? I´ve been a very busy man!"
 
 
 
 Så, det där var del ett i det här inlägget om A song of ice and fire. Kom gärna med förslag på vilken familj jag ska göra nästa gång. Det kommer troligen att bli på de Lannisters som inte fick plats i det här inlägget: Joffrey, Myrcella, Tommen och Kevan (tror att han heter det i vilket fall som helst). Nu har jag lite läxor att göra, men jag ska försöka skriva ett inlägg till helgen...
 
 
A Lannister always pays his debts.
 


5 kommentarer:

  1. Svar: HAR DU SETT FAIRY TAIL...!?

    SvaraRadera
  2. Jupp, har också läst en del av mangan. Jag har inte sett alla avsnitt än, men jag jobbar på det...

    SvaraRadera
  3. Älskar att hitta fler personer som gillar anime och manga :D
    Har inte heller sett alla avsnitt.... är uppe i 129 eller något xD

    SvaraRadera
  4. Hej lilla gumman, du ska göra en enkät :3

    SvaraRadera
  5. Mimsan: Jag älskar manga och anime! Jag är typ uppe i 60 eller något...

    Iktoro: Ska jag? jaha, det var väl trevligt...

    SvaraRadera