torsdag 6 juni 2013

A Storm of Swords

A Storm of Swords av George R.R. Martin
Serie: A Song of Ice and Fire (Game of Thrones) #3
Antal sidor: 1128
Övrigt: Den går just nu som tv-serie
Första meningen:
The day was grey and bitter cold, and the dogs would not take the sent.

(Gigantiska spoilers om man inte har läst tidigare böcker i serien)
 

Av de fem makthavarna som drömmer om att bli kung (eller drottning...), så är en död, en annan ligger illa till, och kriget fortsätter som alltid. Joffrey sitter på the Iron Throne, hans mest bittra rival, Lord Stannis, har dragit sig tillbaka till Dragon Stone för att slicka såren. Unge Robb regerar fortfarande i norden, men med Winterfell i ruiner så har han förlorad ett viktigt fotfäste. Dessutom så håller han inte längre Jamie Lannister som gisslan, då denne med hjälp av lady Catherine lyckades rymma. Undertiden så slår sig Daenerys Stromborn fram på andra sidan havet, tillsammans med sina drakar och en armé som bara växer. Och medan herrerna och damerna av södern slåss med varandra, så närmar sig den riktiga faran norrifrån, och kråkorna på muren kommer inte att kunna stå emot vågen av Wildings som närmar sig, om de inte får hjälp, snabbt! Och bakom the Wildings så finns the Others, en armé av odöda som ingen kommer att kunna stoppa....
______________________________________________________________

I den tredje delen i George R.R. Martins serie så får man se det ur 10 personers perspektiv. Det är Cathelyn, Arya, Sansa, Jon, Bran, Daenerys och Tyrion, som man har sett mycket av sedan första boken. Sedan så är det Davos, som kom in som huvudroll i tvåan, och så Samwell och Jaime, som först nu har fått egna berättarröster. Okej, jag börjar med de gamla karaktärerna (okej, alla utom Davos har varit med sedan ettan, men med "gamla" så menar jag gamla huvudroller....). Cathelyn har jag inget emot, men hon är så otroligt deprimerande! Ja, jag vet, nästan hela hennes familj är död, men endå! Arya är lika cool som alltid, och dessutom så kom the Hound med i hennes kapitel (yey, jag började att bli lite orolig för honom). Sansa tycker jag mer och mer om för varje bok som går. Det betyder fortfarande inte att jag gillar henne, då jag avskydde henne i ettan, men hon börjar att bli riktigt uthärdlig. Jon känns lika torr, godhjärtad och irreterande som alltid, och därför så fortsätter jag att gilla honom (=... Bran var faktiskt riktigt kul i den här boken, trots att jag inte var så förtjust i honom innan, och slutet på hans sista kapitel var Epic... Jag tycker mindre och mindre om Dany för varje bok som går... Tyrion var lika rolig, charmig och underbar som alltid, så inga problem på den fronten. Davos var sig lik, och jag vet fortfarande inte om jag älskar eller hatar honom, jag hör av mig om det senare... Och så var det de två "nya" karaktärerna... Sam har jag älskat enda sedan han gjorde sin entré i ettan och jag blev överlycklig när jag såg att han fick egna kapitel i den här boken. Och så var det Jaime. I ettan och tvåan så hade jag väldigt svårt för honom, närmare bestämt, jag hatade honom. När jag såg att jag var tvungen att stå ut med honom som huvudroll så funderade jag på att skippa att läsa trean, men ju mer jag läst dessto mer insåg jag hur fel jag hade....Jaime (och Brienne) var under större delen av serien de absolut roligaste karaktärerna! Jag älskade verkligen deras kapitel, det var alltid så kul där (t.o.m, när det var hemskt). Jaime var faktiskt väldigt lätt att gilla, och när man såg allt från hans perspektiv så kändes han helt plötsligt väldigt sympatisk! Jag hoppas verkligen att han fortsätter att vara en huvudroll genom resten av serien...
      
Just nu så kommer jag inte att gå in så noga på varför A Song of Ice and Fire är den bästa och mest episka fantasy serien sedan Sagan om Ringen, ni får bara nöja er med att den är det! Språket är fint och begripligt, handlingen och storyn är fantastiskt, och karaktärerna orkar jag inte ens gå in på så noga...I serien så finns det två sorters karaktärer, de som man älskar, och de som man älskar att hata.

Tv-serien är också väldigt bra, trots att de håller på men, hmm, väldigt skumma saker då och då... Och jag menar inte bara saker som att skippa under bara scener och karaktärer, nej, de lägger in nya scener istället! En del av dem är lyckade, som Arya och Tywins scener, eller scenen i tredje säsongen när de har rådslag och Tyrion flyttar sin stol, det är bara för bra! En del av dem, är mindre lyckade. Men det är fortfarande en bra serien. Fast just nu håller jag på att se tredje säsongen, och de lägger till en hel del skumma grejer. T.ex., vad i helsike gör Theon där, jag hade hoppats att de skulle skippa honom då Martin var så snäll att skippa honom i tredje boken.

Förlåt att den här recensionen blev väldigt kort när det gällde själva boken, men just nu så håller jag på att skriva en Game of Thrones special, så ni får vänta på den... Just nu så behöver jag bara säga att både tv och bok- serien rekommenderas...

 
(det här är ett liten bildspel på karaktärerna till sången The Rains of Castamere. Jag valde den delvis därför att det kommer upp bilder på alla karaktärer som på ett eller annat sätt är viktiga i de två första bökerna, för det andra för att den sången har en väldigt stor betydelse i trean)


4 kommentarer:

  1. Jag borde verkligen ta tag i första boken! Men mängden sidor skrämmer mig lite (inte för att jag har något emot tegelstenar, det har jag då rakt inte!) och att den är på engelska gör det inte bättre! Men jag har ju sett den underbara tv-serien, i alla fall de två första säsongerna, och jag kan lätt säga att det är något av det bästa jag har sett!^^

    Hursomhelst så har jag gått och taggat dig igen! ;)
    http://boklyckan.blogspot.se/2013/06/book-rescue-tag.html?m=1

    SvaraRadera
  2. Du måste verkligen läsa böckerna, de är till och med bättre än tv-serien, och den är jättebra!

    SvaraRadera
  3. Finns de på svenska? :o För annars lär det ta hundra år innan jag har möjlighet att läsa dem... :P

    Men jaja, har taggat dig! :) http://mylifestylebyelvira.blogspot.com/2013/06/5-books-to-movie-tag.html

    SvaraRadera
  4. Ja de kom ut på svenska ganska nyligen...

    Jag märkte det, håller på med den så fort jag kan...

    SvaraRadera