lördag 13 april 2013

Trollkarlsliv

Trollkarlsliv av Diana Wynne Jones
Serie: The Worlds of Chrestomanci (del #1)
Antal sidor: 222
Originaltitel: Charmed Life
Översättare: Ann-Margaret Forsström
Lite fakta om serien: Chrestomanci serien, eller The Worlds of Chrestomanci, som den också kallas, är historien om Christopher Chant (Cat och Christopher är inte samma person). Han är sällan huvudrollen i boken, men det är endå hans serie. Chrestomanci är inte ett namn, det är en titel. Det är sex böcker i serien, och det finns också några noveller.
Första meningen:
Cat Chant beundrade sin storasyster Gwendylon.

På en ruffig bakgata hos en gammal virrig trollpacka, bodde Cat Chant och hans storasyster, Gwendylon. De flyttade in där när deras föräldrar drunknade, och efter det så var de med om en hel del förändringar och mystiska händelser.
       Alla vet att Gwendylon är en mäktig häxa, trots sina unga år, och alla vet att hon är förutbestämd att bli något stort. Och när en elegant främling kommer och tar med dem till sitt stora slott, och låter dem ta lektioner där, så ser Gwendylon det som ännu ett tecken på att hon ska ta över världen. Främlingen är den mäktiga trollkalen Chrestomaci, och han skrämmer nästan slag på stackars Cat. Gwendylon bekymrar sig inte, hon har viktigare saker att tänka på. Som hur hon ska få Chrestomanci att förstå vilken duktig häxa hon är. Men trollkarlen vägrar att lägga märke till hennes talanger, och hon börjar att ställa till med massa av otyg. Som att trolla fram ett spöke under middagen, eller att göra så att alla träd inom en kilometers avstånd omringar huset. Detta gör det enklare för stackare Cat, som skulle tycka att det var obehagligt på slottet även om Gwendylon inte hade trollat fram en gengångare...Och när Gwendylon plötsligt försvinner och ersätts av en dubbelgångare, så tycker Cat att det blir alldeles för mycket trubbel på en och samma gång...
__________________________________________________________________

När jag läste Howl´s Moving Castle så var jag helt hänförd över den, så hänförd att jag glömde att jag redan hade två andra böcker av Diana Wynne Jones. Trollkarlsliv läste jag när jag typ gick i tvåan, och det enda jag egentligen mindes var att jag gillade den. Jag mindes verkligen INGENTING, varken handling eller karaktärer fanns kvar i skallen på mig. Okej, jag mindes Chrestomanci, men han är en sån där karaktär som man bara inte glömmer. Men, hur som helst, jag bestämde mig för att läsa om den. Jag förstår verkligen varför jag gillade den när jag var liten... Diana Wynne Jones stil är väldigt speciell, och jag kände omedelbart igen den. Boken var väldigt rolig och originell, och jag fastnade genast. Det var inte lika bra som Howl´s Moving Castle, men långt efter var den inte. Jag vet inte riktigt varför bara tre av böckerna i serien har blivit översatta till Svenska, men det finns troligen någon  vettig förklaring (not...).   Men, sak samma. Karaktärerna är roliga, Cat kunde vara ganska mesig och störande, men jag gillade honom, han var charmig på sitt eget sätt. Gwendylon höll på att driva mig till vansinne, men det var ju liksom meningen. Chrestomanci tycker jag dock väldigt bra om, och han var den enda karaktären jag mindes. Han var verkligen rolig, och det känns bra att han tydligen är den enda karaktären som är med i alla böckerna. Jag måste se till att köpa dem.. Den enda andra boken i serien som jag har är Häxkraft (Witch Week), vilket innebär att det fortfarande är fyra som jag inte har...Men, för att återgå till boken.
     Handlingen var kul, och man visste aldrig vad som skulle hända. Slutet var precis lika otippad som alla andra i Diana Wynne Jones böcker, och fruktansvärt kul var det också. Idén med nio liv tyckte jag var genialiskt, och det gjorde allt så mycket roligare. Språket i boken var väldigt humoristiskt och intressant, och författaren drev verkligen med alla karaktärers fel och brister. Boken var inte lång, men det är vad boken innehåller, och inte längden, som betyder något...
     Boken rekommenderas, och om man gillade Howl´s Moving Castle så borde man verkligen ge den här en chans...

Favoritkaraktär/er: Chrestomanci (Christopher Chant...)
Böcker i serien The Worlds of Chrestomanci:
Charmed Life (Trollkalsliv)
The lives of Christopher Chant (Med nio liv)
The Magicians of Caprona
Witch Week (Häxkraft)
Conrad´s Fate
The Pinhoe Egg

8/10

2 kommentarer:

  1. Svar: Ja verkligen :(

    Underbar header! Älskar Miyazakis filmer :D

    SvaraRadera
  2. Tack.
    Jag vet, de är så himla bra! Kunde inte låta bli att ha med dem på bild...

    SvaraRadera