fredag 5 april 2013

Castle in The Air

Castle in The Air av Diana Wynne Jones
Del #2 Fortsättningen till Howl´s Moving Castle
Antal sidor: 382
Boken utkom: 1990
Första meningen:
Far to the south of the land Ingary, in the Sultanes of Rashputh, a young merchant called Abdullah livedin the city of Zanzib.

Långt söder om landet Ingary låg staden Zanib, där bodde en ung matthandlare vid namn Abdullah. Han levde ett rätt så tråkigt och händelselöst liv, och han tillbringade större delen av sin fritid till att dagdrömma. Det vill säga, det var det han gjorde tills han köpte en magisk flygande matta av en mystikk man, och tills han träffade den vackra och intelligenta prinsessan Flower-in-the- Night. Livet såg plötsligt lite trevligare ut, men så blir Flower-in-the-Night kidnappad av en ond djinn mitt framför ögonen på Abdullah. Han har förstås inget annat val än att följa efter henne. Men det blir en väldigt ovanlig jakt, Flower-in-the-Night är nämligen inte det enda som djinnen har stulit. Plötsligt så befinner sig Abdullah i landet Ingary, och han får så-kallad hjälp av den lättsmickrade och otrevliga mattan, en grinig genie i en flaska, en ytterst oherderlig soldat, och av en magisk katt med väldigt starka åsikter. Kommer den här blandade besättningen att kunna hitta djinnens mystiska hem och rädda ett flygande och levande slott fullt med prinsessor? Men, vart har kungens trollkarl Howl, som försvunnit under mystiska omständigheter, tagit vägen?
_________________________________________________________________

Ganska nyligen så läste jag Howl´s Moving Castle, och jag älskade den verkligen. Så när jag hittade fortsättningen så blev jag verkligen glad! Jag var ganska misstänksam först, fortsättningar brukar sällan vara lika bra som första boken. Boken började lite trögt, men sedan kom den plötsligt igång. Jag började att känna igen stilen från Howl´s Moving Castle, och plötsligt så blev allt väldigt kul! Boken liknar på ett sätt sin föregångare, men den är endå något helt eget. Den har samma stil, och slutet är precis lika otippad som det i ettan. De flesta av de gamla karaktärerna är med en hel del, och det kändes betryggande. Slutet är det jag tyckte bäst om, jag höll på att börja skratta rätt ut! Önskar att jag kunde skriva om det, men det är liksom ganska gigantisk spoiler. Howl, Sophie och Calcifer var sig lika, och de är och förblir mina favoritkaraktärer. Jag saknade att se saker från Sophies point of view, med Abdullah var inte så farlig. Han var ganska kul, men jag störde mig på att han skulle prata så omgående. Det tog liksom två sidor för honom att be om ett glas vatten. Men man vande sig, och det var liksom meningen. Soldaten var en ny favoritkaraktär! Han är riktigt smart, trots att man inte märker det på en gång. Han kan verka ganska självisk och otrevlig, men han är så kul tillsammans med katterna! Det är så komiskt att det inte är klokt! Han är beredd att offra sitt liv för en kattunges skull, han driver nästan Abdullah till vansinne. Genien gillade jag, speciellt i slutet.
      Det är lite svårt att säga varför den här serien är så bra, språker är för det första väldigt bra, och karaktärerna är roliga. Men själva handlingen är också kul, och sluten gör en definitivt förvånad.
Trots en lite trög början så var boken väldigt beroende framkallande, och om man gillade Howl´s Moving Castle så måste man verkligen läsa den här! Den rekomenderas varmt...

Favoritkaraktär/er: Howl, Sophie och Calcifer
Böcker i serien:
Howl´s Moving Castle
Castle in The Air
House of Many Ways


8/10

2 kommentarer:

  1. Jag tyckte inte så mycket om den här, men älskade ettan i alla fall ;)

    SvaraRadera
  2. Jag tyckte nog mest om den för att jag tyckte att blev så kul i slutet...(=

    SvaraRadera