lördag 12 januari 2013

The Outcasts

(liten spoiler om man inte läst Spejarens lärling)
The Outcasts av John Flanagan
Serie: Brotherband
Antal sidor: 432
Originaltitel: The Outcasts
Boken utkom: 2011
Övrigt: En slags fortsättning på John Flanagans serie Ranger´s Apprentice (Spejarens lärling)
Första meningen:
Wolfwind emerged from the predawn sea mist like a wraith, slowly taking physical form.

Hal minns inte sin far, en Skandisk krigare som dog när Hal var fyra. Men tillskillnad från sin far så är Hal ett Outcast, han passar inte in någon stans. I ett land som uppskattar råstyrka framför intelligens så har Hal inte en chans, att hans mor är en föredetta slav från Aralauen gör inte saken bättre...
     Hal är något av ett geni, han kommer alltid på nya uppfinningar. Han stöttas alltid av sin mor, sin bästa vän Stig, och av Thorn, en gammal sjövarg som inte kan vara med på ett vargskepp längre eftersom han miste sin hand. Hals största projekt är Heron, skeppet som han håller på att bygga tillsammans med Stig, Ingvar och tvillingarna Ulf och Wulf.
    De måste skynda sig med bygget, för snart börjar deras Brotherband träning. Alla pojkar som är sexton är med, de delas in i lag och tränas till krigare och sjöfarare. Det här året är de 28 pojkar, vilket innebär tre lag. Ledarna röstas fram, men det är bara två ledare som röstas fram. Ledarna väljer ut sina lag, men det är åtta pojkar kvar, som ingen ville ha. De åtta pojkarna får bilda ett lag, och ska försöka vinna mot de andra två lagen, och deras kamp för att bli accepterade har börjat. De väljer Hal som sin Skril (ledare), trots att han inte är överförtjust i idén. Och Hal inser att han inte är den enda som är annorlunda, och ett speciellt band skapas mellan de åtta pojkarna som ingen ville ha. Laget består av Hal, som är en ledare och planerare, Stig, som alltid tappar humöret, Ingvar, en jätte som är väldigt närsynt, Wulf och Ulf, tvillingarna som alltid grälar med varandra, Stefan, som är en clown som alltid använder sin snabba tunga för att hacka på de populära, Jesper, som är en tjuv och Edvin, en tyst pojke som alla alltid glömmer.
     Kampen kan börja...
_________________________________________________________________

Eftersom jag älskade Spejarens lärling så tyckte jag att jag borde ge den här boken en chans, jag blev inte besviken! Boken hade samma ironiska humor som Spejarens lärling och precis lika roliga karaktärer. Man märkte att personerna var gjorda för att matcha de i Spejarens lärling, fast de var endå väldigt annorlunda. De åtta pojkarna bildade liksom Horace och Will tillsammans. Hal får alltid geniala ideér, precis som Will. Jesper kan ta sig fram var som helst utan att märkas, precis som Will. Edvin är smart och utmärkt på att laga mat, precis som Will. Stefan kommer alltid med snabba kommentarer, precis som Will. Ni fattar nog grejen... Stig och Ingvar bildar liksom Horace tillsamans. Stig är en väldigt bra krigare och Ingvar är otroligt snäll och lojal mot de som han gillar. Och Wulf och Ulf, tja, när jag sa att de grälade hela tiden så var det ingen underdrift...
Thorn skulle nog föreställa Halt, och han gör det utmärkt, trots att han och Halt på många sätt är ganska annorlunda. Thorn var min absoluta favorit, han var rolig, lättirreterad och mycket smartare en vad alla tror. Och så var det Svengal och Erak, tja, behöver jag säga något mer?
     Jag tyckte att det var synd att inga tjejer var med, men jag tyckte att boken var så bra att jag är mitt uppe i trean, och det kommer en tjej med i tvåan, yey...
     Boken var bra och rolig, och jag längtar efter fyran, så att man kan fortsätta att läsa den...
Det kanske kommer en recension på tvåan och trean, vi får se...
    Vet inte vad jag ska tillägga, om man gillade Spejarsns lärling så är den här boken ett måste...

9/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar