söndag 6 januari 2013

The dirty streets of heaven


The dirty streets of heaven av Tad Williams
Antal sidor: 404
Originaltitel: The dirty streets of heaven
Boken utkom: 2012
Första meningen:
I was just stepping out of the elevator on the 43rd floor of the Five Page Mill building when the alarms start going of - those nightmarish, clear-the-building kind like the screams of tortured robots - and I realized I´d pretty well lost any chance at the subtle approach

Bobby Dollar är en ängel, en riktig. Han vet allt som finns att veta om synd, och inte bara pågrund av sitt jobb som advokat för de som avlidit (han ska se till att de får sin förtjänade plats i himlen, om de förtjänar den alltså), han brottas också med några dödliga synder själv. Stolthet, hat, till och med lust. Han litar inte helt på sina chefer i himlen, och han är inte så säker på de andra änglarna som är earthbound heller, för den delen. Speciellt inte på den nya grabben Clarence, en trainee ängel som ställer för många frågor. (en trainee är en som utbiladar sig till advokat, han får liksom en mentor som ska se till att han vet vad håller på med). Och någon som Bobby verkligen inte litar på är the Countess of Cold Hands, en she-demon (alltså en kvinnlig) som verkar vara den enda som är villig att berätta sanningen för honom.
    Och när själarna från de som avlidit börjar försvinna så blir både Himlen och Helvetet helt förvirrade. Och på något sätt som han själv inte riktigt förstår så blir Bobby inblandad i det, och det ser illa ut. End-of-the world  illa. Fångad mellan Helvetets arga styrkor, de farliga strategerna på hans egen sida och ett monster som vill slita huvudet av honom, så behöver Bobby alla vänner han kan få, vilken sida de än kommer ifrån.
_________________________________________________________________

Wow!! Jag vet faktiskt inte riktigt hur jag ska börja, men jag kan nämna att boken var orginell, rolig och underbar. Jag har nog aldrig läst något riktigt liknande, men jag älskade det! En ängel som lever på jorden och arbetar som advokat, i himlens namn liksom. När någon dör så skickas Bobby (eller någon av hans kolegor) dit och träder in i andevärlden. Där träffar de själen som den döda lämnat efter sig, och så kommer också en demon och en domare. Bobbys jobb är att övertyga domaren om att själen förtjänar att hamna i himlen, demonen ska övertyga domaren om att själen ska hamna i helvetet. Allt det där var orginellt och roligt men det som gjorde boken så bra var Bobby. Han är så rolig, kaxig och är en underbar jag-person. Han är på många sätt en pesimist, och endå lyckas han att inte vara en sån där melodramatisk överdrivet ledsam person. Han är (tack och lov) ingen vanlig hjälte. Han kanske offrar sig för andra ibland (okej, en gång) men han gör det av vettiga anledningar. Dessutom är han död, så han behöver liksom inte riktigt bry sig om att dö. Hans kropp kan dö, men då får han bara en ny. Men han gillar inte att dö, det gör faktiskt ont att bli sliten i stycken! Man får lita på honom, han har personlig erfarenhet av det... Jag gillade faktiskt alla karaktärer, Sam och the Countess of Cold Hands (kallas Caz) får komma på delad andra plats efter Bobby D. Gillade Clarence också, fast Bobby och Sam kunde vara lite taskiga mot honom.
     Boken var spännande ända fram till slutet (slutet var kanske mest spännande). Ett minus var att vissa stridsscener blev lite väl utdragna, men det kunde varit värre.
    Jag gillade hela idén med himlen och helvetet, dessutom har Bobby väldigt bra sätt att förklara saker och ting på. Enligt honom så kan ärligt talat alla religoner vara rätt, beroende på hur man ser på saken. En sak som gjorde att man inte kunde släppa saken var att man fick reda på saker bit för bit, man fattar inte allt på en gång, men Bobby förklarar allt bit för bit... Dessutom så sa inte Bobby vad han trodde om saken, så man fick försöka lista ut saker på sitt eget vis (det är omöjligt, tro mig...) Jag var helt oförberedd på slutet, jag blev helt förvirrad. Och då insåg jag vilket geni Bobby var...
     Men jag kan säga att jag hobbas att ingen gör en film på det här, det skulle bli alldeles för många stridsscener, och det bästa var liksom berättarrösten.
    Den påminde lite om Blommornas krig av samma författare...
    Det ska bli en trilogi, men jag skulle gissa att böckerna är ganska fristående, men jag längtar verkligen tills resten av böckerna ska komma ut...
     Boken rekomenderas varmt till alla som vill ha en orginell och rolig bok om en kaxig ängel, språket är inte så svårt, så det är lätt att läsa den på engelska...

9/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar