fredag 25 januari 2013

Clonmels kungar

Clonmels kungar (inbunden)Clonmels kungar av John Flanagan
Serie: Spejarens lärling (Ranger´s Apprentice) bok 8
Antal sidor. 398
Originaltitel: The King´s of Clonmel
Översättare: Ingmar Wennerberg
Första meningen:
Den förste som kände på sig att en annan häst med ryttare närmade sig var givetvis Tug.

(SPOILERS OM MAN INTE LÄST TIDIGARE BÖCKER I SERIEN)

Will och Gilan möts, som de gör varje år, en bit utanför gläntan där spejararnas årliga sammankomst äger rum.  Men någon stämmer inte, var är Halt? Will och Gilan trodde att han skulle möta dem som vanligt. När de väntat ett tag så rider de till samankomsten, Halt har nog blivit försenad på något sätt. Där berättar Crowley för dem att Halt utreder något viktigt i väst. Efter samankomsten så kommer Crowley med ett förslag, han undrar om Will skulle vilja vara med i något som Crowley kallar för Specialenheten. Det är en grupp av människor (när Will blir tillfrågad så finns det bara två andra människot i gruppen, Crowley hade precis kommit med idén) som måste ta hand om saker som händer utanför Araluens gränser. T.ex som när Will och Halt var i Skandia. Idén är att Specialenheten ska bestå av vissa spejare och möjligtvis några andra noga utvalda medlemmmar. Will tycker att det verkar spännande, och när han får reda på att de andra två medlemmarna är Halt och Horace så är han inte sen med att tacka nej. Det dröjer inte länge förren trion ger sig ut på ett uppdrag, en resa som för dem till Hibernia. Där håller en religös-säkt, som kallar sig för Särlingarna, på att ta över landet. De måste stoppas, de kontrolerar nästan hela Hibernia. Det enda av de sju kungarikerna i Hibernia som inte är helt övertaget är Clonmel, Halts hemland. (nej, han kommer inte från Araluen, vilket man vet om man har lusläst tidigare delar i serien) De inser snabbt att det är enklare sagt en gjort, ska de lyckas varna kung Ferris i tid, så att han förstår vad som pågår i hans kungarike? För Halt är det smärtsamt att se hur mycket hans gamla hemland har förfallit, ett land som han flydde ifrån när han var 17 år gammal. Will och Horace (och alla andra, för den delen) får för första gången reda på Halts förflutna, något som han alltid varit mycket förtegen om. De vet att hans gamla liv kommer att spela en stor roll i händelseutväcklingarna, till det bättre eller till det sämre. Kommer det faktum att det är Halts tvillingbror som sitter på tronen i Clonmel göra det enklare, eller kommer det att försetta dem i större fara än någonsin?
_________________________________________________________________

Jag tycker verkligen att det var kul att man fick reda på Halts förflutna, jag har liksom längtat efter det genom hela serien. Jag måste erkänna att jag blev total förvirrad när jag fick reda på att han var en förrymn kungason ( det var inte så originellt, men jag hade inget emot det).
      Det här är verkligen en av mina favoritböcker i serien, det är den enda där jag faktiskt litar på att Will kan klara sig själv. Han beter sig faktiskt nästan vuxet. Boken var uppbyggt lite som "Krigarkungens sal", Halt och Horace var på ett ställe, Will fick kalra sig bäst han kunde på egen hand. Halt och Horace är verkligen roliga tillsamans, det finns ingen som kan gå Halt så mycket på närverna som Horace. Horace har genom hela serien blivit lite utsatt av skämt från de andra två, nu har han börjat att ge igen. Halt undrar vad som hände med den naiva och trevliga krigarlärlingen, Horace svarade att han hade tillbringat för mycket tid med Halt, vilket troligen var sant. Jag gillar faktiskt att Horace har blivit smartare, han kanske inte var direkt korkad innan, men han var definintivt ingen geni.
     Crowley och Gilan dök upp lite hastigt i början, vilket alltid är trevligt. Det var tyvärr inge skandier med, man man kan inte få allt. Det var en del nya karaktärer, men ingen som var med väldigt mycket, men jag ska skriva något kort om dem. Ferris är Halts tvillingbror, och jag tyckte inte om honom. Han är ganska lik Halt till utseendet, med de är totala motsattser till varandra. Man märker tydligt att Halt inte är speciellt förtjust i sin tvilling... En annan ny karaktär var Tennyson, den nya skurken i serien, och honom gillade jag verkligen inte. Jag har något starkt emot lögnhalsiga sadister. Jag tyckte faktikst inte om de två nya karaktärerna i boken, men det var ju inte heller meningen att man skulle gilla dem.
     Boken var bra och väldigt rolig, den rekomenderas för alla som läst tidigar böcker i serien...

"Se stolt ut", sa Halt lågt. "Du tjänar Araluens kung och är ute på ett offentligt uppdrag."
    "Jag är på ett förfalskat uppdrag", sa Horace med lika låg röst. "Det är ingenting att vara stolt över."
     "Men ingen annan vet det! Jag är expert på förfalskningar." Han verkade nöjd med det och Horace sneglade på honom.
     "Det är inte heller något att vara stolt över."
      Halt log muntert mot honom. "Jag älskar att vara med dig, Horace", sa han. "Du får mig alltid att inse hur lågt jag sjunkit. Men se stolt ut nu!"

9/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar