lördag 18 augusti 2012

Löwensköldska ringen

                               



Löwendsköldskaringen och Charlotte Löwensköld  av Selma Lagerlöf.
antal sidor: 256
Första stycket:
Nog vet jag, att det förr i världen fanns gott om folk,
som inte visste vad rädsla vill säga. Jag har hört talas om en hel mängd människor, som tyckte om att vandra på nattgammal is och som inte kunde tänka sig något större nöje än att åka efter skenfärdiga hästar. Ja, det fanns en och annan, som inte drog sig för att spela kort med fanjunkar Ahlegård, fastän man nog hade reda på att han gjorde konster med korten, så att han alltid kom att vinna. Jag känner också till några oförskräckt sällar, som inte var rädda för att börja resa på en fredag eller att sätta sig vid ett bord som var dukat för tretton personer.Men jag undrar just om någon av alla dessa skulle haft mod nog att sätta på sitt finger den förskräckliga ringen, som hade ägts av den gamle general Löwensköld på hedby.

Efter att general Löwensköld hade gått i krig tillsammans med kung Karl den tolfte, så gav kungen onm en gåva, en ring.
Ringen var inte speciellt vacker, men destomer värdefull.Den bestod av rent guld och hade en värdefull ädelsten på sig.
Generalens sista önskan var att ringen skulle begravas med honom, och så blev det också.
Det var väl synd, tyckte man väl, att en så värdefull ädelsten skulle begravas många meter under jorden, många pratade om att stjäla dyrgripen, men ingen hade mod nog att genomföra planen.
 Några år senare dör generalens lilla barnbarn i feber, oc man bestämmer sig för att hon ska få begravas med sin farfar.
 Man anlitar några murare för att gräva upp graven, och detta görs också.
Nu börjar byborna för andra gången diskutera ringen, eftersom att man inte har tid att mura igen graven förren nästa dag, så graven kommer att stå öppen och obevakad över natten...
Många pratar ennu en gång om att ta ringen, men ingen tror på allvar att någon ska ha mod att ta den, men liväl så är ringen borta nästa morgon...

Det här är historien om ringen och dess färder och ägare. Efter ringen följer det ett spår av olycke, bränder, mystiska sjkdomar och folk som hängs för mord trots att de inte var skyldiga...
Och hela tiden spökar generalen, han tänker inte ge upp förren ringen sitter på hans finger igen...

Uppföljaren "Charlotte Löwensköld" handlar om barn och barnbarn till de som hade en roll i den första boken...
Charlotte Löwensköld är en historia om några människors olyckor, som började genom ett skämt, ett frieri och ett missförstånd...

Jag gillade verkligen den här serien!
 Den var både charmig och komisk!
Det är faktiskt en trilogi, och jag har precis fått tag i den sista boken "Anna Svärd".
 Selma Lagerlöf har den där otroliga förmågan att få något helt knäppt och orealistisk att verka helt naturligt. Man tycer inte att det är det minsta konstigt att den döda generalen vill ha tillbaka sin ring!
"Löwensköldska ringen" är inte en speciellt lång historia, men trots det går det inn väldigt mycket...

Jag älskade Charlotte Löwensköld eftersom att huvudpersonerna var så roliga! Hela historien blev efter ett tag så fruktansvärd rolig och bisarr, huvudrollerna blir rejält intrasslade i varandra.
Det enda jag tycke var lite irreterande var Karl Artur! Han gick mig verkligen på närverna, alla trodde att han var ett helgon en egentligen så tänker han bara på sig själv hela tiden...

Om man samanfattar boken så skulle jag säja att det är både läsvärd och rolig och hör till en av mina favoriter.
Språket var väldigt gammaldags men man vande sig på nästan en gång.

SLUT

2 kommentarer:

  1. Jag håller med om allt du skriver, jättebra recension! :D Jag läste den i vintras tror jag, men har inte läst fortsättningarna än men vill verkligen göra det ;)

    SvaraRadera
  2. Kul att du gillade recensionen, det var ganska svårt att göra på Löwenslöldska ringen eftersom den handlar om så mycket.

    SvaraRadera